pelajaran oleh ayah kepada anak perempuannya

Assalamualaikum

Berdasarkan  penelitian yang lalu telah menunjukkan bahwa peranan ayah sangat penting bagi perkembangan anak perempuan. Ayah boleh mengajar beberapa hal berharga untuk anak perempuannya.
same lah seperti saya juga


my father and i ~~


1. Tenaga lelaki

Untuk berkembang dengan emosi yang baik, anak memerlukan tenaga lelaki dan perempuan yang diberikan oleh orang tuanya. Ayah boleh membantu anak perempuan menumbuhkan tenaga lelaki di dalam diri mereka, seperti berfikir positif, fokus pada hasil, bersikap praktikal, keras dan tidak mudah menyerah.


2. Contoh baik

Hubungan anak perempuan dengan ayahnya boleh menjadi contoh pertama bagi anak perempuan mengenal bagaimana seharusnya berhubungan dengan lelaki lain. Ayah bisa membantu anak belajar membuat keputusan ketika dia sudah dewasa dan berhubungan dengan pria lain. Hubungan ayah dan anak juga memberikan gambaran pada anak perempuan seperti apa hubungan ideal yang bisa diharapkannya. Ayah bisa menunjukkan bahwa pria tak selamanya kasar, keras, fokus, dan logis. Pria juga memiliki sikap lembut, penyayang, dan melindungi.


3. Pelajaran praktik

ketika situasi memburuk, biasanya ayah adalah seseorang yang tak mudah larut dan lebih berfokus pada penyelesaian dan solusi masalah. Meski anak perempuan biasanya senang diperlakukan dengan lembut dan larut dengan perasaannya, ayah juga boleh mengajarkan pada mereka untuk berpikir jernih dan berfokus pada solusi masalah. Dengan begitu, ayah boleh membentuk putrinya menjadi pengambil keputusan yang kuat.


4. Berfikir logik

Ayah, dan kebanyakan lelaki adalah pemikir logik. Sementara anak perempuan, terutama remaja, terkadang mudah panik dan kehilangan arah untuk menentukan hal yang baik untuknya. Di sinilah peranan logik ayah boleh membantu anak perempuannya. Ayah boleh membantu anaknya melewati masa-masa penuh kepanikan dan emosi dengan rancangan dari sisi logiknya.


5. Fokus pada hasil

Otak lelaki nampaknya telah diprogram untuk fokus pada hasil, sementara wanita lebih menyukai proses. Keduanya sama berertinya dan diperlukan. Anak perempuan,. yang kadang2 tak peduli dengan hasil pekerjaannya kerana menyukai proses boleh mengambil tenaga dari ayah. Pada situasi ini ayah boleh menjadi pendukung yang hebat.

Itulah lima hal yang boleh diberikan ayah dan dipelajari oleh anak perempuan mereka. Bagaimana dengan Anda? Apakah ada pelajaran lain yang boleh diajarkan oleh seorang ayah pada putrinya?

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...